Tak a zpátky do reality.
Tak a naspäť do reality.

Nový rok je pre mnohých ľudí príležitosťou k stanoveniu svojich predsavzatí. Lenže ako to, že novoročné predsavzatia, ako aj iné ciele, tak často nesplníme? Jednoducho preto, že sú stanovené nesprávne. Naučíme vás metódu, s ktorou sa vám budú nielen novoročné, ale akékoľvek ciele, kedykoľvek počas roka, plniť ľahko.

„Vygooglim” si, čo to znamená fitness centrum

„Budem umývať riad častejšie a zabránim tak rozvoju nového ekosystému medzi špinavými tanierami.”

„Už nikdy nebudem opitá posielať svoju nahú fotku s prianím krásnych sviatkov svojmu šéfovi!”

Dávate si takéto predsavzatia? Podobné, alebo úplne iné? Nech už si dávate akékoľvek predsavzatia, plníte ich?


Ako to teda urobiť, aby predsavzatia, prípadne ciele, ktoré si nielen na nový rok dávame boli splniteľné, alebo aspoň splniteľnejšie?


Kúzelná formulka SMART začaruje vaše ciele na splniteľné

Skratka SMART je zložená zo začiatočných písmen piatich anglických slov, ktoré popisujú základné vlastnosti splniteľných cieľov.

Splniteľný a dobre stanovený cieľ je:

  • Špecifický
  • Merateľný
  • Akceptovateľný (dosiahnuteľný)
  • Reálny (uskutočniteľný)
  • Termínovaný (časovo ohraničený)

Skratka SMART bola prvýkrát použitá v novembri 1981 Georgom T. Doranom v Management Review. Konzultant a bývalý riaditeľ firemného plánovania spoločnosti Washington Water Power Company vtedy publikoval článok nazvaný „There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives.”

Vo svojom príspevku vysvetľuje čitateľom:

„Ako si stanoviť zmysluplné ciele? Formulujete výsledky, ktoré majú byť dosiahnuté, manažéri sú zmätení všetkými tými seminármi, knihami, časopismi, konzultantmi a tak ďalej. Dovoľte mi teda navrhnúť, že pokiaľ ide o určovanie dosiahnuteľných cieľov, musia vedúci pracovníci jednoducho myslieť na skratku SMART. V ideálnom prípade by mal byť každý cieľ spoločnosti, oddelenia a sekcie: SMART.”

Zkratka SMART pochází už z roku 1981.
Skratka SMART pochádza už z roku 1981.

Čarujte, ide to jednoducho

„V novom roku schudnem.”  Ide asi o najčastejšie novoročné predsavzatie, zároveň tiež patrí k tým, ktoré sa málokedy splní.

Skratka SMART nám pomôže z nej urobiť prianie splniteľné.

S

Cieľ by mal byť jasne, presne a špecificky stanovený. Často je hlavným problémom nesplneného cieľa, že nie je konkrétny. O jeho splnenie nám až tak veľmi nejde, alebo je to cieľ, ku ktorému nás nútia ostatní.

Nenutí vás ke splnění cíle někdo jiný?
Nenúti vás k splneniu cieľa niekto iný?

Čo konkrétne chcem dosiahnuť? Prečo? Je to pre mňa dôležité? Je to naozaj môj cieľ? „V novom roku schudnem  päť kilo. Budem sa cítiť sebavedomejšie. Zlepší sa môj zdravotný stav. Cholesterol mi klesne na normálnu hodnotu.”

M

Mal byť definovaný tak, aby ho bolo možné zmerať, prípadne s niečím porovnať.

Ako konkrétne bude vyzerať výsledok? Ako spoznám, že som svoj cieľ dosiahol?

„Na váhe uvidím pokles o pät kilogramov. Oblečiem menšiu veľkosť. Ostatní si všimnú, že vyzerám a cítim sa lepšie, a povedia mi to.”

Jak poznám, že jsem dosáhl svého cíle?
Ako spoznám, že som svoj cieľ dosiahol?
A

Cieľ musí byť akceptovateľný, prijateľný, a to nielen pre mňa, ale taktiež pre moje okolie.

Mám pre splnenie cieľa dostatočnú motiváciu? Je môj cieľ prijateľný aj pre moje okolie? Bude ma okolie podporovať v jeho plnení?

„Miláčik,” hovorí manžel, „ak schudneš, už sa mi nebudeš páčiť.” Maminka zase: „V našej rodine boli vždy všetci pri tele, tak prečo chceš byť ty iná?”

R

Mal by byť taktiež reálny. Nie je možné schudnúť desať kilo za týždeň. Teda je, ale iba za výnimočných okolností, a vôbec to nie je zdravé. Niečo, čo nie sme v skutočnosti schopní, je veľmi zlý cieľ.

Dá sa to zvládnuť? Zvládnem to aj ja?

„Zo začiatku mi to pôjde rýchlejšie ako neskôr. Najskôr vypustím iba sladké jedlá. Zatiaľ je pre mňa prijateľné chudnúť 1 kilogram za týždeň. Svoj postup môžem časom zmeniť podľa svojich možností.”

T

Každý cieľ by mal mať termín kedy bude splnený. Ujasnite si vždy dokedy má byť cieľ dosiahnutý. Cieľ bez stanoveného termínu môže byť neúmerne odkladaný, prípadne jednoducho nesplnený.

Kedy je konečný termín dosiahnutia cieľa? Kedy budeme dosahovanie cieľov kontrolovať, prípadne sledovať?

Dá sa to zvládnuť? Zvládnem to ja?

„Za prvý mesiac schudnem tri kilá. Do šiestich mesiacov zhodím päť kilo. Vážiť sa budem raz týždenne v rovnaký deň a hodinu. Po troch mesiacoch zhodnotím ako mi to ide.”

Jak poznám, že jsem dosáhl svého cíle?
Bez deadlinu to jednoducho nepôjde.

Cieľ je iba koniec cesty

Plánovanie metódou SMART vždy zmení pracovné aj osobné myslenie na ciele, ktoré budú splniteľnejšie.

Ale i metóda SMART má svoje úskalia. Pri plánovaní SMART cieľov sa  niekedy príliš sústredíme na ich dosiahnutie a nepremyslíme postup, ktorým sa k nim dopracujeme. Potom sa stane, že cestu za ich splnením pretrpíme a radosť z dosiahnutého cieľa máme iba malú chvíľu. Stanovujte si SMART ciele, ale užite si každý krok, ktorým sa k nim dostanete.

Pokiaľ chcete naozaj schudnúť, nejedzte nikdy nič, čo vám nechutí a nerobte nič, čo vás nebaví, alebo dokonca robíte s odporom. Jedzte zdravé jedlo, ale iba také, ktoré milujete. Športujte, ale iba tak, aby ste pri tom boli šťastní.

Majte radosť nielen z dosiahnutého cieľa, ale i z cesty, ktorou k nemu pôjdete.

I cesta může být cíl.
I cesta môže byť cieľ.

Pri plánovaní cieľov svojich projektov použite metódu SMART a užívajte si cestu k ich dosiahnutiu.

Vďaka Projektově.CZ sa na ceste k cieľu nestratíte.

Komentáre

Záložky

Společnost Projektově.CZ s.r.o. je spin-off společností Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Ve spolupráci s odborníky na projektové řízení, ať už z akademických řad nebo od partnerských firem, poskytuje nástroj pro snadné řízení firmy, projektů a úkolů.